Wednesday, January 11, 2012

private hospital vs govt

Assalamualaikum,


tiba-tiba timbul idea nak buat entry tentang tajuk ni. puncanya tadi ada junior tanya soalan ni mana yang lebih baik, hospital kerajaan atau swasta untuk bersalin nanti.. dan aku pun berikan pengalaman aku untuk jadi timbang tara beliau..


ini pendapat aku berdasarkan pengalaman yang dah aku lalui dan juga mungkin pengalaman kenalanku. Kita semua ada pengalaman berbeza kan..


actually, aku tak berpihak sangat mana-mana. Dua-dua ada kelebihan masing-masing. Kalau aku ada banyak duit, takde masalah nak abiskan beribu-ribu kat swasta. Paling koman 4-5 ribu tu dah pasti. depends which private hospital u prefer.


kita cerita dulu pasal govt hospital. if based on my previous experience, of course aku tak mahu beranak di hospital gomen kat kampung aku ni. i admitted 9 days during my early pregnancy. Masa tu masuk wad bersalin jadi aku tahu how they treated perempuan nak bersalin and their newborn babies. Banyak perkara yang aku tak suka. Macam masuk wad tentera pun ada gayannya. Kena jerkah, maki, herdik, etc. Aku cuaklah..dah la ada yang baru pertama kali beranak kan. Takde pengalaman nak pegang baby macamana. Nurse bukan nak ajar, tapi diherdiknya si ibu. Bukan semua nurse begitu, hanya segelintir. Tapi tang segelintir tu yang aku tak gemar. Dan aku dah kenal kebanyakan nurse kat wad tu. Ada yang sangat baik, tapi kebanyakannya memang begitu mereka treat pesakit.


Makanya, aku bercakap berkali-kali after keluar hospital tu yang aku tak nak beranak di hospital tu. Never ever!


Tapi dah aku buat check up kat kk area ctu juga makanya doktor ctu suruh aku admit wad bersalin di hospital yang aku dah penah masuk dulu. aku berkali-kali merayu kat doktor tu tanak..nak ke hospital sg buloh jugak. tapi doktor kata takut tak sempat. huhuhu..so dengan muka tensi nya aku ke hospital tu juga....


hmm...aku duduk situ sehari semalam. still takde bukaan walhal doktor kat kk kata sudah 3cm. doktor kat hospital siap marah aku kenapa aku datang situ..sengal kan? nasib baik doktor kat kk tu dah bagi surat siap-siap. hishh..


then, after sehari semalam still tak beranak, aku cakap please send to sg buloh. then doktor setuju tuk induce aku di sungai buloh. Makanya aku naikla ambulance dengan hubby. Mungkin Tuhan tak izinkan aku beranak kat hopsital tu..aku memang doa tanak beranak kat ctu..nak kat sungai buloh jugak..



bila sampai sungai buloh, aku masuk satu tempat ni macam emergency room di wad bersalin ctu. buat ctg dan seluk bagai..aku disuruh tunggu sebab labour room penuh. masa tu aku dok usha-usah la wad tu..memang luas, selesa dan sejuk. husband boleh jumpa aku anytime. takde la kena marah and halau dengan guard. kat hospital aku masuk dulu tu siap kena halau dengan guard aje. bukan jumpa dalam wad pun. diluar wad pun kena halau. betul-betul aku tak paham..


bila labour room dah kosong, aku diarahkan masuk. memang selesa dan luas. aku sorang aje dalam bilik tu. memang macam swasta. doktor ramai masuk. nurse pun sama. bila dah mula rasa sakit tu aku dibiarkan sorang-sorang..tapi sekejap-sekejap nurse akan datang check. aku tak kesah pun ditinggalkan sebab belum nak beranak pun. pastu nurse siap suapkan air lagi bila aku kehausan. huhuhu..


yang tak best nya bila nak meneran dan beranak tu..doktor dan nurse pelatih dok marah dan perli-perli aku kata aku tak reti meneran la ape. tak boleh cakap macamtu sebab effect psychology kita kan...bila doktor pakar datang..senang je baby keluar..dia siap support aku lagi..dan suruh hubby support sama..huhuhu..


yang bestnya..suami memang boleh masuk dan digalakkan masuk teman isteri dalam labour room tu.. da abis kua baby suma, time menjahit...aku rasa agak kemas la jahitannya walaupun doktor pelatih yang buat..


bila diwad, aku diberi bilik 2nd class yang agak selesa. hanya 4 orang dalam satu bilik yang agak luas. ada privacy sebab boleh tutup langsir keliling katil kita.. bab makanan memang tip top lah. macam kat hotel. aku bantai je semua even lauk yang orang bersalin kena pantang. hehe.. doktor tuk check baby pun ok. cuma ada la yang kurangnya tapi not major things pon. bagi aku amat puas hati dengan service kat ctu. doktor datang check pun oklah..sangat peka. aku ada masalah jantung sebab hilang darah banyak..jantung laju. tapi takde ape yang serious pun..



bayaran yang hubby bayar cuma 92 ringgit untuk seminggu kat situ.. total kos aku disitu sebenarnya 2k lebih tapi sebab katanya ada subsidi ke ape tah..so bayar 92. kalau aku bagi surat student boleh free tapi ala bayar jelah kan..xbanyak mana pun. yang keje gomen bagi GL dah tak yah bayar pape.


kalau ada duit banyak takde masalah nak masuk private.. tapi make sure la hospital tu betul-betul bagus servicenya sebab dah bayar mahal..kalau service tak bagus lebih baik masuk gomen je.. lagi pun kalau kita boleh dapat service baik di gomen, bagi aku tanak la membazir masuk private. cuma tu lah...kalau diswasta, hubby boleh temankan setiap masa.. macam aku aritu pas beranak duduk lama kat wad..aku sangat perlukan hubby ada setiap masa. aku sangat lemah pas beranak aritu..tambah demam urat/bentan..pastu badan tak kuat..nak kena dukung baby bila dia nangis suma..jadi agak susah lah.. huhuhu.. cuma aku agak bertuah sebab ramai nurse termasuk nurse pelatih yang rajin tolong aku jaga aisy masa kat wad. Kadang-kadang aku memang tak larat dah nak pujuk dia..nurse datang tolong dukung dan pujuk aisy sampai tido.. so okay lah.. :)


tapi bila tanya cousin, ada yang dapat pengalaman tak best kat hospital sg buloh tu. tatau lah aku kan.. tapi aku bersyukur sangat ok je bila time aku. sikit-sikit kurang tu takpelah asalkan tak serius mana..



jadi kesimpulannya, kalau nak bersalin kat hospital gomen, make sure la hospital tu okay servicenya.. sebab tak semua hospital gomen bagi service yang sama.. :) begitu juga swasta.. kena survey dan tanya orang keliling. kalau takat beranak, then pas baby poo and kencing boleh balik takde masalah. kena macam aku ni berkampung dekat seminggu..kalau service tak okay mau meroyan sorang-sorang kat spital tu kang... :D




hehe.. so all the best kepada yang bakal bersalin tu ye!


0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath Anniversary tickers