Monday, January 16, 2012

Random Ramblings

Assalamualaikum,


I've various kind of stories to share today..



1- just went to clinic for aisy's monthly check up. Untuk check up 4 bulan takde injection so it took only 5-10minutes to settle. even on monday :D. Alhamdulillah..everything just fine. Berat aisy naik ke 6.4kg. Tinggi@Panjang naik ke 66cm. Oklah kan..now lil pumpkin tengah lena tidur.
aisy masih tak berapa nak isap botol. jenuh dah aku pujuk..kadang-kadang mahu. datang gedik dia nak ngempeng je dengan maknya. jenuh aku nak tinggal nanti kang. hari ni aku bagi dia minum dengan picagari khas tuk baby..meronta-ronta dia menolak picagari tu tapi banyak gakla yang diminum. My mom kata dia ikut perangai aku la ni sebab aku dulu pon tak mau isap botol juge..kihkihkih.. aisy aisyyyy..





2- seriously i need to do something bout my weight. arghh..duduk kat perlis makan sesedap. Balik selangor bila timbang, naik juling mata aku tengok kat nombor tu. Hopefully boleh la turun balik dengan jayanya..tengok gambar aku beberapa bulan before kawen, alahai....kurusnyaaaa!! beza la dengan sekarang. Itu pun dulu aku rasa aku dah cukup gemokkk nak kawen. pas kawen dan beranak ni berat bukan main. Hubby looks younger and younger everyday..aku pulak nampak macam dah tua sangat. ok, i need to exercise a lot. maybe start with boxing kot?hahaha..coz kat rumah ni ada punching bag dan ape namanya sarung tangan dia tu..adik bongsu ku punya.. boleh la kuruskan aku sambil lepaskan tekanan.. eceh! ;)





3- satu pengajaran untuk kita semua. let me share the story k. ada seorang isteri ini telah kematian suaminya secara tiba-tiba ketika sedang tidur. Begitu senang kematian arwah ini. Bukan itu yang aku nak highlight kan ye.. sebab semuanya secara mengejut, si isteri ini memang tak bersedia dari segi mental dan apa saja bila si suami pergi secara tiba-tiba. Semua sedara mara dan adik beradik si isteri datang menziarah dan solat jenazah beramai-ramai. Lepas sahaja dikebumikan, semuanya pakat balik yang tinggal hanya kakak si isteri yang tinggal berdekatan. Jadi kakak isteri itu lah yang banyak menolong buat persediaan untuk tahlil dan sebagainya.. Yang lain macam takde datang jenguk ke ape lagi dah. Masing-masing duduk taklah jauh mana pun..


Bukan nak burukkan (coz i did not mention siapa kan? untuk PENGAJARAN) tapi masa si suami masih hidup, mereka agak jarang balik kampung menziarah orang tua. Kadang-kadang bapa isterinya sakit sampai masuk hospital tak jugak balik jenguk. Bukanlah jauh mana pun. itu ibu bapa. Apatah lagi adik beradik. Jumpa pun kalau time raya yang setahun sekali. Abang kakak sakit takde nak balik ziarah ke ape..memang life mereka hanya keluarga mereka saja. Tak ambil peduli lansung dengan hal keluarga..

Jadi bila dah macam ni, adik beradik isteri semuanya macam tak kesah atau ambil peduli pada dia. Bukan sebab nak balas dendam, tapi dah mereka sendiri tak nak jaga hubungan @ silaturrahim, jadi orang lain pun macam ingat-ingat lupa lah pada dia kan. hmm...pengajarannya, sementara kita masih hidup ni..hargailah keluarga dan sedara mara kita. Kalau abang sakit, baliklah ziarah. Even kakak ipar kita meninggal ke, baliklah ziarah. Kena jaga hubungan tu baik-baik. Tak kira la keluarga isteri ke keluarga suami ke.. Silaturrahim tu jangan dikeruhkan. Jangan benda kecil diperbesarkan sampai jadi dendam antara satu sama lain. Adik beradik sepatutnya bermuafakat. sama-sama ambil iktibar..







4- Baru-baru ni tengok drama MR. LABUCI. Salah sorang pelakonnya cik ta ni. Pakaiannya memang tak kena langsung. Ketat bukan main. Aku rasa dah jadi trademark cik ta ni pakai baju ketat-ketat. Baru-baru ni juga dia pakai mini skirt lagi nampak paha. hmm..kalau dah terang lagi bersuluh yang anda tu memang salah dengan pakai seksi belah sana sini. Tayang paha dada bagai, tak yah la cuba nak pertahankan tindakan anda itu betul. meh aku nak share satu status kawan aku ni..


Ini antara jawapan cliché orang yg berpakaian seksi,xkire la artis ke bkn artis..same je..:

"Selesa berpakaian begitu" - NANTI PAKAI PAKAIAN DARI NERAKA SELESA KE IDOK?

“Jangan nilai seseorang melihatkan pada pakaian” - DARI PAKAIAN LAH BOLEH TAU NILAI PERIBADI & IMAN SESEORANG WANITA MUSLIM

“Keluarga lebih mengenali saya” - KELUARGA AWK 2 X 5 JE ..

“Saya tidak mahu hipokrit, inilah diri saya yang sebenarnya” - U LA HIPOKRIT..DIRI SEBENAR MUSLIMAH TAK MCM TU..

” Maaf, saya mengikut kehendak pereka fesyen” - BILA NAK IKUT KEHENDAK AGAMA??

“Jangan menilai kita daripada pakaian sahaja” - ITU PENILAIAN PERTAMA DIBUAT BAGI MENGGAMBARKAN PERIBADI MUSLIMAH ..(AWK ORG ISLAM KAN? KE DAH TUKAR AGAMA??)

“Seksi itu subjektif” - NERAKA ALLAH OBJEKTIF ..NAK MASUK ATAU TAKNAK??

“”Itu urusan antara saya dengan Tuhan” - ORANG ISLAM YANG LAIN WAJIB MENEGUR!! NNT KO DAH MATI , KAMI2 GAK YG NAK URUSKAN JENAZAH KO..BKN KO BLEH MASUK KUBUR SENDIRI PUN!!

“Saya berpakaian seksi tapi saye bukannya pelacur, saya tahu jaga nama baik keluarga saya” - DAH MCM PELACUR JE..JAGA NAMA BAIK KE KALAU ORG DOK CKP MAK BAPAK X AJAR??

“Apa yang saya pakai, itu hak saya” - HAK ALLAH BAGAIMANA???

Ada VIP offer saya jadi teman ranjang, tapi saya masih tahu nilai-nilai sebagai wanita ISLAM…Jangan ingat kerana saya berpakaian seksi saya tak tahu halal haram..!” - WAH3!!!! PAKAI SEKSI TU HALAL KE HARAMM???




betul jugak kan? entahlah..doala semoga ramai artis ni berubah kembali ke pangkal jalan. Mereka ni banyak yang dijadikan idola oleh anak muda. Tapi kalau macam ni gayanya..memang bawak pengaruh yang negative.



ok lagi satu isu pasal dalam drama MR. LABUCI tu, suami jadi surirumah dan isteri keluar bekerja. Satu topik yang menarik. Aku pernah juga tengok rancangan Dr. Fadzilah Kamsah pasal isu nih. hmm..aku pun tatau camne reaksi aku kalau hubby tak bekerja. Agak payah jugakla sebab aku pun tak bekerja. Mau kami makan pasir gamaknya. haha.. Tapi ada betul nya juga kalau isteri yang keluar bekerja dan suami duduk rumah, lama-lama nanti isteri jadi tak hormat pula pada suami. Sebab tanggungjawab cari nafkah adalah suami. Melainkan kalau suami tu ada kemudaratan seperti sakit yang kronik ke kan.. Boleh je kalau suami tu duduk rumah tapi at least buatlah sesuatu untuk cari nafkah. Sekarang zaman dah moden, duduk rumah pun boleh jana pendapatan beribu-ribu kalau kena gayanya. SHOPPING ONLINE pun dah jadi pilihan orang ramai sekarang kan?



kalau suami duduk rumah tak bermakna isteri boleh pijak kepala. Suami tetap perlu dihormati. Dan suami pula jangan take for granted bila isteri dah bekerja. Kena ada give and take lah. Saling tolong menolong. Suami duduk rumah tolong jaga anak dan kemas rumah..isteri keluar bekerja. Rasanya takde masalah. at least buat sesuatu. Sama jugalah..kalau si suami keluar bekerja, isteri duduk rumah tak buat ape. Anak tak terjaga, rumah macam tongkang pecah. Bini dok ngorok tidur tak pun gila berinternet. sure berbulu je laki tengok camtu kan? so kena lah saling tolong menolong...itu namanya perkahwinan.


Dan bila dah dua-dua bekerja pun kena la sama-sama buat kerja rumah. Jangan hanya lepas tangan kat isteri. Nak cari nafkah pun isteri, nak jaga urus anak pun isteri, nak kemas rumah pun isteri. Suami hanya goyang kaki mintak..... yangggg!! kopiiiii!!!!


betul tak?



jangan beri alasan, ala....kerja rumah tu kan tanggungjawab isteri. Habis tu tanggungjawab beri nafkah?pakaian, tempat tinggal, makanan untuk anak bini suma bukan tanggungjawab suami sepenuhnya? ha...isteri bekerja tu dah cukup bagus nak tolong bagi keluarga hidup selesa, jadi janganlah 'dera' isteri mental dan fizikal macam tu kan?



oklah..sama-sama kita ambil iktibar ye :)




notakaki: si kecik ni tak leh tido lama btul. jenuh aku nak siapkan satu entry nih..










0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath Anniversary tickers