Saturday, November 21, 2009

Diet untuk sihat atau untuk kurus?

Assalamualaikum...


Macam topik dalam Wanita Hari Ini je kan title entry aku ni?

Bila sebut pasal diet, selalunya berkaitan dengan orang perempuan la. Biasanya orang perempuan ni susah nak berpuas hati dengan bentuk tubuh badan sendiri. Dah kurus kering pun masih kata diri tu gemuk. Nak jadi tinggal tulang baru puas hati agaknya. Hehe... Tak kata semua perempuan la, tapi kebanyakan nya begitu. Termasuk la aku..

Sekarang aku tengah cuba fokus untuk berdiet. Diet untuk kuruskan badan atau pun kurangkan berat yang dah terasa berlebih-lebihhh sekarang ni. At the same time, cuba untuk kembali sihat. Sejak akhir-akhir ni terasa macam tak sihat dan cergas la..Mungkin kerana asyik makan tapi kurang bersenam. Yeah....malas bersenam la senang kata!

Teringat masa zaman belajar kat Universiti dulu..aku sanggup meredah hujan naik motor sorang-sorang semata-mata nak bersenam kat gym. Aku memang suka naik treadmill tu. Rasanya senang nak kurus kalau bersenam kat gym. Sekarang ni tengah berkira-kira nak rembat treadmill untuk kat rumah. Wahh..kalau dapat tu memang syok la. Tapi jangan hangat-hangat tahi ayam sudah lerr..

So far, rasanya nak kurangkan berat badan tu tak susah mana untuk aku. Tapi bab mengawal nafsu nak makan tu yang agak susah. Tak tahula sekarang ni asyik rasa nak makan/mengunyah aje. Tengah-tengah malam pun boleh nak makan lagi..Nasib baik cuma yogurt je! huhuhu...Mungkin sebab pengaruh mood atau kesan dari supplement yang aku tengah makan sekarang.

Bila kita sebut diet, orang selalu fikir tak perlu makan. Sefaham aku, diet tu ialah cara pengawalan makanan yang kita ambil seharian. Bukannya tak makan langsung. Kita perlu tahu berapa kalori makanan yang diambil dalam sehari supaya tak lebih dari kadar yang sepatutnya. Jadi berat badan pun takde la terlebih-lebih. Takda la lemak sana sini..Badan sihat, hati pun senang kan? ;P

wahh...leh jadi penulis majalah rapi aku ni. hahaha..(pengaruh baca rapi la ni..)

Hopefully, aku boleh la mula berdiet dan dapat kurangkan berat badan ni.



It is special for something! (^o^)

2 comments:

aNIe said...

Diet untuk sihat...tapi kalau jadi kurus itu bonus...heheheh

Leeya said...

hehehe...tp biasanya kita diet sbb nak kurus kan kak..hehe.tp bila berdiet insyaAllah akan jd sihat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails